Een foutieve meterstand op je eindafrekening? Meld de verkeerde meterstand zeker aan de klantendienst van je energieleverancier, of het nu in je voordeel is of niet.

Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand? Wie contacteren en hoe ga je te werk? Tot slot, hoe moet je reageren en binnen welke termijn en onder welke voorwaarden kun je terugbetaald worden? Een stappenplan!

Hoe kan er een verkeerde meterstand doorgegeven worden?

Er zijn verschillende redenen die een verkeerde meterstand op je eindafrekening kunnen verklaren:

  • De technicus van je distributienetwerkbeheerder (DNB) heeft een fout gemaakt tijdens de meting;
  • Je hebt zelf een verkeerde meterstand aan je DNB doorgegeven;
  • De technicus van je DNB heeft je meter niet kunnen controleren en je hebt je meterstand niet doorgegeven. Je energieverbruik wordt dan geschat op basis van het vorige jaar;
  • Je elektriciteits- en/of aardgasmeter is defect. Je kunt dan aan je DNB vragen om te controleren of de gegevens van je meter juist zijn.

Foutieve meterstand op uw elektriciteitsmeter

Opgelet: om je aardgas- en/of elektriciteitsmeter door je DNB te laten controleren, moet je een hoog voorschot betalen (tussen € 300 en € 600). Dat voorschot wordt enkel terugbetaald als je meter wel degelijk defect is.

Wees er dan ook zeker van dat een sterke stijging van je energiefactuur niet te wijten is aan andere factoren (gezinsuitbreiding, nieuwe energieverslindende elektrische toestellen, een te hoge prijs per KWh op je energiecontract, enz.).

Découvrez vite les promotions exclusives des fournisseurs sur Comparateur-Énergie.be !
Je compare gratuitement Je réalise jusqu'à 225€ d'économies

Foutieve ingave van de meterstand van mijn elektriciteitsmeter en/of aardgasmeter: wie contacteren?

Als u een verkeerde meterstand vaststelt wanneer u uw eindafrekening ontvangt, moet u die fout zo snel mogelijk laten rechtzetten!

Neem contact op met de klantendienst van je energieleverancier. Ze zullen je vragen om je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code mee te delen. De klantendienst zal met je DNB contact opnemen om een nieuwe meting uit te voeren.

Hier vind je de contactgegevens van je energieleverancier (door op de knop ‘meer info’ te klikken).

Zelfs als die fout in je voordeel is, moet je vroeg of laat toch het verschil terugbetalen. Je kiest beter voor een aangepaste maandelijkse afbetaling in plaats van een onaangename verrassing op je eindafrekening.

Ik heb een klacht ingediend maar mijn meterstand is nog niet rechtgezet: wat moet ik doen?

  • Stuur een aangetekende brief of een e-mail naar de klachtendienst van je energieleverancier.

Vermeld opnieuw je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code. Vermeld tot slot dat het te betalen bedrag, volgens jou, het resultaat is van een foutief opgenomen meterstand. De aangetekende brief kan gebruikt worden als bewijs van betwisting en is dan ook de beste manier om contact op te nemen.

  • Neem contact op met je distributienetwerkbeheerder (DNB) die al je meterstanden kan controleren.
  • Als je binnen tien werkdagen nog geen antwoord van je leverancier of DNB ontvangen hebt:
Kom te weten wie je distributienetwerkbeheerder (DNB) is door je postcode op de website van de CWaPE in te geven.

Heb ik recht op een terugbetaling bij een verkeerde meterstand?

In twee specifieke gevallen kun je een financiële vergoeding krijgen op voorwaarde, uiteraard, dat je een klacht indient:

  • Als je energieleverancier binnen de wettelijk vastgelegde termijn (10 werkdagen) geen gevolg aan je klacht gegeven heeft;
  • Als bevestigd werd dat je meterstand verkeerd is maar je energieleverancier je ondertussen nog geen aangepaste factuur verstuurd heeft. Het bedrag in jouw voordeel zou binnen 30 dagen na de datum van de eindafrekening terugbetaald moeten worden.
Reageren!