Je stroom- en aardgasfactuur begrijpen is van essentieel belang! Waarom? Om de eenvoudige reden dat die een flinke hap uit je budget is en er soms fouten in staan.

Overzicht

Je portefeuille moeten bovenhalen is altijd een vervelend moment, zeker als het om grote bedragen gaat. Inzicht in de herkomst van die bedragen helpt alvast om de bittere pil enigszins te verzachten. Heb je je ooit al afgevraagd wie de prijs voor een kilowattuur elektriciteit of voor aardgas vastlegt? Welke actoren op de energiemarkt bepalen de verschillende kosten op je energiefactuur? Energie-Vergelijker.be verklapt je alle geheimen!

Hoe is je stroom- en aardgasfactuur onderverdeeld?

De energiefactuur bestaat uit drie grote posten:

  1. De energieprijs;
  2. De netwerkkosten, of de tarieven voor distributie en transport;
  3. De belastingen en toeslagen.

1. De energieprijs

Enkel op het eerste deel van de factuur kan de consument een impact hebben. Daar  staan de prijs per kWh voor aardgas of elektriciteit en de bijdrage (soort jaarabonnement), die beide door de energieleverancier (Engie Electrabel, Lampiris, Eneco…) worden bepaald. Voor de stroom rekent de leverancier ook een derde element aan, door zijn verplichting groenestroomcertificaten en warmtekrachtcertificaten aan te kopen. Het gaat hier om de bijdrage voor hernieuwbare energie en, desgevallend, de warmtekrachtbijdrage (enkel in Vlaanderen).

Zoals je intussen wel weet heeft de vrijmaking van de markt voor concurrentie gezorgd tussen de verschillende leveranciers en kunnen de consumenten intussen klant worden bij een energiebedrijf naar keuze.

2. De netwerkkosten

De netwerkkosten betreffen alle kosten voor het transport en de distributie van energie.

Elia staat in voor het beheer van het vervoer van elektriciteit onder hoogspanning, Fluxys voor dat van aardgas onder hoge druk. Vervolgens is het de beurt aan de distributienetwerkbeheerders (DNB), die de energie tot bij de huishoudens brengen, via het midden- en laagspanningsnet/midden- en lagedruknet. De bekendste in Wallonië is ongetwijfeld ORES, in Vlaanderen is dat Eandis en in Brussel Sibelga.

De door de CREG (federale regulator) gecontroleerde netwerktarieven worden dus niet door de leverancier bepaald. Hij stelt je aardgas- en stroomfactuur op en int het verschuldigde bedrag. Vervolgens stort hij de andere partijen het deel door dat hen toekomt.

3. Belastingen en toeslagen

Het laatste deel van de factuur betreft de BTW en de andere door de federale en regionale instanties aangerekende belastingen. Die betreffen o.a. de energiebijdrage en de federale bijdrage.

Hoe zijn de kosten van een gemiddelde energiefactuur onderverdeeld?

Een energiefactuur bestaat uit verschillende posten, die de ene al wat meer dan de andere, het totale bedrag beïnvloeden. Volgens de CREG-cijfers voor Wallonië zijn het de netwerkkosten die het zwaarst doorwegen op het stroombudget van de huishoudens

Verdeling van een gemiddelde elektriciteitsfactuur (posten energie, netwerkkosten, bijdragen en BTW).

Samenstelling van een gemiddelde elektriciteitsfactuur van een particuliere klant in Vlaanderen (december 2017). Bron: CREG

Op aardgas kan de consument meer besparen omdat de energieprijs een aanzienlijk deel van de factuur uitmaakt. Het belang om naar een andere aardgasleverancier over te stappen om minder te betalen valt dus niet te onderschatten.

Verdeling van een aardgasfactuur (posten energie, netwerkkosten, bijdragen en BTW).

Samenstelling van een gemiddelde aardgasfactuur van een particuliere klant in Vlaanderen (december 2017). Bron: CREG

Wat onthoud ik van de verdeling van een aardgas- en stroomfactuur? Als consument heeft het geen zin je te richten op het totaalbedrag van je energiefactuur. Je staat helaas machteloos tegenover de transport- en distributiekosten, en de belastingen. Concentreer je daarom liever op de tarieven voor elektriciteit en aardgas! Daaraan kun je wel degelijk iets doen. Betaal daarom niet langer te veel en kies voor een andere leverancier die lagere tarieven hanteert voor éénzelfde dienstverlening. Hou uiteraard ook je stroom- en aardgasverbruik in het oog, de goedkoopste energie is immers nog altijd die die je niet verbruikt.

Mocht je toch twijfelen je huidige energiecontract op te zeggen uit schrik ontgoocheld te zijn door de dienstverlening van een andere elektriciteits- of aardgasleverancier, dan kunnen we je geruststellen. Bij ons kun je steeds terecht voor advies over de troeven van de verschillende bedrijven. Geïnteresseerd? Bel ons gratis op het nummer 0800 37 447, van maandag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur.

Inzicht krijgen in de drie types energiefacturen in België

In ons land ontvangt de consument drie soorten facturen.

  1. de voorschotfactuur, ook wel tussentijdse factuur genoemd: daarmee kan de betaling van het jaarlijkse aardgas- en stroomverbruik over het hele jaar worden gespreid. Meestal gaat het om een maandelijkse factuur maar op verzoek van de klant kan die ook om de twee of drie maanden worden opgestuurd. Het bedrag op je voorschotfactuur wordt bepaald op basis van een raming van je toekomstige verbruik en kan steeds worden aangepast via je eventuele klantenzone.
  2. de regularisatiefactuur, ook wel jaarlijkse factuur of jaarlijkse afrekening genoemd: wordt elk jaar door de energieleverancier opgestuurd na opname van je meterstanden voor elektriciteit en aardgas. Die opname kan door de DNB gebeuren, of je kan dat ook zelf doen. Al naargelang de tijdens het jaar betaalde voorschotten en je reële energieverbruik, zul je het resterende saldo moeten bijbetalen, of krijg je een bedrag teruggestort.
  3. afsluitingsfactuur: ontvang je aan het einde van een verbruiksperiode, zoals bij een verhuis of wanneer je naar een andere energieleverancier overstapt, of een nieuw contract afsluit.

Wat mag niet ontbreken op een elektriciteits- of aardgasfactuur?

Om de energiefacturen enigszins transparant te maken zijn de leveranciers wettelijk verplicht een aantal heel nauwkeurige gegevens op de factuur te vermelden. Zo moet de factuur volgende informatie bevatten:

Elementen waaruit een energiefactuur bestaat
Verplichte vermeldingen Tussentijdse factuur Regularisatiefactuur Afsluitingsfactuur
Duur van het contract voor levering van stroom of aardgas
De door de factuur gedekte verbruiksperiode
Naam van afgesloten aanbod of dienst
De gefactureerde bedragen
De EAN-code (nummer dat begint met 54)
Meternummer (bestaat uit 8 cijfers)
Contactgegevens van de klantendienst van de leverancier
Contactgegevens van de energiebemiddelingsdienst
De opzegtermijn in geval van opzegging en het wegvallen van de verbrekingsvergoeding
De meterstanden aan het begin en einde van de periode ×
Het aantal verbruikte kWh gas of elektriciteit ×
Een gedetailleerde berekening van het te betalen bedrag ×
De evolutie van het energieverbruik van de klant, van de prijs per kWh en van het totaalbedrag van de factuur tijdens de drie afgelopen jaren. ×
De transport- en distributiekosten, en de door de overheden geïnde belastingen ×
De herkomst van de door de leverancier verkochte elektriciteit ×

Heb je nog vragen over je elektriciteits- of aardgasfactuur? Bel ons gerust op het nummer 0800 37 447 of stuur ons een e-mail (info@energie-vergelijker.be). Onze adviseurs zullen je zo nauwkeurig mogelijk te woord staan om je te helpen je energiefactuur beter te begrijpen.

Voorbeeld van een jaarlijkse energiefactuur

Een aardgas- of elektriciteitsfactuur ziet er soms ingewikkeld uit, vooral die met de jaarlijkse afrekening. Hoe wordt dit bedrag berekend? Op basis van welke elementen wordt je nieuwe voorschotbedrag bepaald? Wanneer krijg je bij je regularisatiefactuur een kredietnota (bedrag dat je terugbetaald krijgt)? Alle antwoorden vind je in dit filmpje van Luminus!

Hoe betaal ik mijn stroom- of aardgasfactuur?

Bij de verschillende in België actieve energieleveranciers kunnen klanten hun energiefactuur op verschillende manieren betalen. Via domiciliëring (automatische betaling), overschrijving en Zoomit. Deze laatste gratis dienst is toegankelijk via je PC banking. Bij een aantal leveranciers zoals Eni bijvoorbeeld, kun je ook met kredietkaart betalen (VISA, MasterCard of American Express).

Opgelet: bij een aantal aanbiedingen voor stroom of gas kun je niet zelf kiezen hoe je betaalt. Online formules worden bijvoorbeeld heel vaak gekoppeld aan een domiciliëring en een elektronische facturatie. Wil de klant een papierversie van zijn factuur, dan moet hij die als optie aanvragen.

Je vraagt je ongetwijfeld ook af wanneer je gas- of stroomfactuur in de bus valt? Het ritme van de facturatie bepaal je zelf! Bij de meeste leveranciers kun je maandelijks maar ook twee- of driemaandelijks betalen. In een aantal zeldzame gevallen zijn er ook die een betaling twee keer per jaar, of de onmiddellijke betaling van een voorschot voor een volledig verbruiksjaar, toestaan. Voor die laatste optie kun je bijvoorbeeld bij Essent terecht. Aan jou dan om te beslissen hoe je je energiebudget het best beheert.

Hoe schat ik mijn elektriciteits- of aardgasfactuur in?

De meest eenvoudige manier om een schatting van je stroom- of aardgasfactuur te maken is regelmatig de stand van je energiemeter op te nemen. Stel dat je dit gedurende een trimester maandelijks doet, dan vermenigvuldig je het aantal verkregen kilowattuur met 4 om je jaarlijks verbruik te achterhalen. Vermenigvuldig dit getal dan met de op je energiecontract vermelde prijs per kWh. Vergeet tenslotte de bijdrage en de kosten voor groene stroom niet op te tellen en je verkrijgt het eindbedrag.

Wist je dat? Het opnemen van je meterstand gedurende een korte periode levert enkel een ruwe schatting van je energieverbruik op. Als je immers met elektriciteit of aardgas verwarmt, dan zul je tijdens de wintermaanden uiteraard meer energie verbruiken. Stel dus dat je uitgaat van tijdens de zomer opgenomen standen, tel dan gerust een aantal kWh extra bij.

Tips om mijn energiefactuur te beperken

Vooraleer je probeert een aantal kostbare euro’s te besparen door minder energie te verbruiken, moet je eerst een goed inzicht in je stroom- en gasfactuur hebben.Correct een energiefactuur kunnen aflezen is dan ook een essentiële vereiste om die te doen dalen! Deze strategie impliceert immers dat je de energieprijs en je stroom- en gasverbruik analyseert. Logisch want die gegevens bepalen rechtstreeks het bedrag op je factuur.

“Mijn stroomfactuur is gestegen!”, “Bij mij is mijn aardgasfactuur verdubbeld!” … Dat soort verhalen klinkt ons bekend in de oren maar geen paniek, er bestaan twee oplossingen: verbruik minder stroom of aardgas en sluit een voordeliger gas- of stroomcontract af. Wat dat eerste punt betreft is het zaak om al je oude gewoontes af te leren en in energiezuinige apparaten te investeren. Voor het tweede punt hoef je via onze door de CREG erkende tool enkel de tarieven voor stroom en aardgas te vergelijken. Zo ontdek je in een handomdraai de goedkoopste en/of milieuvriendelijkste aanbiedingen en leveranciers.

Heb je moeite om je elektriciteits- of aardgasfactuur af te lezen? Heb je hulp nodig om de prijsvergelijker te gebruiken of een simulatie te maken van je aardgas- en stroomverbruik. Blijf rustig zitten: onze energieadviseurs helpen je graag verder! Je kunt ons gratis bellen op het nummer 0800 37 447, van maandag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur.

Hoe kan ik een stroom- of aardgasfactuur betwisten?

Je kunt best je aardgas- en elektriciteitsfactuur grondig checken, foutjes zijn immers nooit uitgesloten. Ter info, de kans dat zoiets gebeurt is groter voor regularisatie- of afrekeningsfacturen.

Vooraleer je een bedrag of een gegeven betwist moet je eerst de inhoud van je energiefactuur begrijpen. Heb je alles begrepen? Prima, check nu dan een aantal puntjes. Om te beginnen de berekening van je aardgas- en stroomverbruik. Check daarom of de op je regularisatiefactuur vermelde meterstanden kloppen met die die jij op je meter heb afgelezen. Ga vervolgens na of het door de leverancier gehanteerde tarief wel overeenkomt met dat in je contract.

Staan er fouten in je factuur? Neem dan contact op met de klantendienst van je leverancier. Voor problemen met de meterstanden kun je terecht bij je DNB. Ter info, je leverancier moet je binnen de 10 dagen een antwoord bezorgen. Komt hij die verplichting niet na of stelt hij je geen bevredigende oplossing voor, neem dan contact op met de klachtendienst van de leverancier. Mocht het geschil ook daar niet opgelost geraken, dan rest er je nog een laatste oplossing: de regionale of federale Ombudsdienst.

Lijkt de schatting van je aardgas- of stroomfactuur foutief? Wens je bijkomend advies? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs, telefonisch op het nummer 0800 37 447 of via e-mail. Zij nemen dan ruim de tijd om één en ander te bekijken.

Reageren!