Verhuis je binnenkort? Een van je prioriteiten is waarschijnlijk om te zorgen voor de opening van je elektriciteits- of gasmeter. Goed nieuws, het is gemakkelijk: volg gewoon de gids!

Wie van adres verandert moet voor alles wat met energie te maken heeft een aantal formaliteiten regelen.

Bij een nieuwbouw moet je het pand op het lokale stroom- en/of aardgasnet aansluiten. Daarbij kunnen dan ook één, of ook meerdere, stroommeters worden geplaatst. Voor aardgas geldt uiteraard hetzelfde. Het is dan ook pas wanneer het pand op het net is aangesloten, dat de eerste indienststelling, of de eerste opening van de meter, kan gebeuren.

Maar bij het intrekken in een voordien reeds bewoond pand, is er meestal wel al een elektriciteits- of aardgasmeter geïnstalleerd. Staat die nog altijd open, dan hoef je die enkel op jouw naam te zetten en de meterstanden voor elektriciteit en aardgas op te nemen. Het kan ook zijn dat de meter om de ene of andere reden is afgesloten: stopzetting van levering, sluiting van de meters door de eigenaar omdat het gebouw niet langer wordt bewoond en hij geen contract voor een leegstaande woning heeft afgesloten, enz. In dit geval moet de meter opnieuw worden geopend. Dan ga je als volgt te werk.

Het openen van een meter (of heropenen) : de procedure

  1. Aanvraag contract “openen meter” bij een leverancier
  2. Ontvangstbevestiging van je aanvraag van indienststelling
  3. Controle van je gegevens een aanvraag opening bij je DNB
  4. Afspraak maken met je DNB

1. Aanvraag contract “openen meter” bij een leverancier

Vooraleer je een nieuwe meter kunt openen of een afgesloten meter kunt heropenen, moet je een energieleverancier kiezen. Je kunt daarvoor de prijsvergelijker voor elektriciteit en aardgas gebruiken. Op basis daarvan ontdek je welke leverancier het best bij jouw criteria aansluit en wat het meest voordelige energieaanbod op de markt is. Vervolgens hoef je enkel nog online of telefonisch op een formulier de gegevens van een van de bewoners van het pand in te vullen. Op dit formulier moet(en) ook de EAN-code(s) worden ingevuld om het/de leveringspunt(en) te bepalen.
Gloeilamp
Twee situaties kunnen zich hier voordoen:

  • Ofwel gebeurt de aanvraag in het kader van de aansluiting van een nieuwbouwwoning op het stroom- en/of aardgasnet. De code(s) kan je verkrijgen bij de distributienetwerkbeheerder (DNB) die binnen je geografische zone actief is. Deze DNB zal de nieuwe code(s) aanmaken, die gekoppeld is/zijn aan een of verschillende nieuwe leveringspunten op het netwerk.
  • Ofwel heeft de aanvraag betrekking op de heropening van (een) voordien afgesloten meter(s). In dit geval kun je deze code(s) verkrijgen bij de DNB of bij de vorige eigenaar/huurder. In principe heeft één van die beide personen de afsluiting aangevraagd, hij of zij moet deze code(s) dus kennen.

Kom je de code(s) toch niet te weten, dan kun je steeds contact met ons opnemen, telefonisch op het nummer 0800 37 447 of via e-mail op volgend adres: info@energie-vergelijker.be. Onze adviseurs helpen je graag om die EAN-code(s) te achterhalen.

2. Ontvangstbevestiging van je aanvraag van indienststelling

Eens het aanvraagformulier volledig ingevuld, sturen de adviseurs van Energie-Vergelijker je aanvraag door naar de energieleverancier die je zelf hebt gekozen. Tegelijk ontvang je ter bevestiging een e-mail met je gegevens. Mocht er bepaalde informatie fout zijn of ontbreken, laat het ons dan gerust weten.

3. Controle van je gegevens en aanvraag opening bij je DNB

De leverancier controleert de ontvangen gegevens. Opgelet: bepaalde leveranciers vragen nu een bewijs van verandering van huurder/eigenaar. Het kan dus zijn dat je een bewijs van huurovereenkomst of van notariële akte moet voorleggen, zodat de leverancier de procedure voor de aanvraag van opening van een meter bij je DNB kan opstarten.

4. Afspraak maken met je DNB

Kalender om de datum van de afspraak te schrijvenBinnen de 24 à 72 uur na je aanvraag op Energie-Vergelijker, kun je contact opnemen met je DNB om een afspraak te maken. Een van hun medewerkers komt dan ter plaatse de aardgas- of elektriciteitsmeter openen. De levering begint op de klassieke manier en de eerste voorschotfactuur volgt dan binnen de twee à drie volgende weken.

Dit was de laatste administratieve formaliteit voor de opening van de meter. Nadat de medewerker is langs geweest voor de opening van de meter rest je enkel nog te genieten van je nieuwe woning en uit te kijken naar eventuele promoties op Energie-Vergelijker.be.

Een laatste tip van onze adviseurs: heb je voor een jaarcontract met promotietarief gekozen, vergelijk na een jaar dan opnieuw de prijzen, wanneer die promoties aflopen. Heb je echter geopteerd voor een contract zonder promoties, dan heeft het weinig zin het jaar daarop de prijzen opnieuw te vergelijken. Zeker als je gekozen hebt voor een vast contract voor twee, drie of zelfs vijf jaar. Heb je nog vragen, dan kun je altijd terecht bij de medewerkers van Energie-Vergelijker.be.

Prijs van een indienststelling voor elektriciteit en aardgas

De tarieven voor de opening van een bestaande meter zijn afhankelijk van de DNB die binnen jouw geografische zone actief is. De tarieven van een aantal DNB’s vind je hieronder (prijzen bijgewerkt in juli 2017).

Tarieven RESA

De opening van een bestaande stroom- en aardgasmeter bij RESA is gratis. Een sluiting daarentegen is betalend.

Tarieven ORES

Bij ORES kost de opening van een bestaande meter je 87 € excl. BTW (6 of 21%, al naargelang je woning). Idem dito voor de sluiting, de eerste indienststelling van een meter is dan weer gratis. Voor stroom moet je overigens rekening houden met een termijn van 48 werkuren en voor aardgas met 72 werkuren. De opening (of sluiting) van een stroom- en aardgasmeter samen komt op 79 € excl. BTW.

Tarieven Sibelga

De Brusselse distributienetwerkbeheerder rekent 90,75 € incl. BTW aan voor de opening van een meter.

Tarieven Infrax

Bij netbeheerder Infrax betaal je 66,72 € excl. BTW voor de in- of buitendienststelling van een meter. Een indienststelling gekoppeld aan een nieuwe aansluiting is dan weer gratis.

Moet je als klant aanwezig zijn bij die interventie?

Voor de indienststelling van elektriciteit en/of aardgas door een door de DNB uitgestuurde technicus moet iemand ter plaatse aanwezig zijn. Dat is logisch, hij moet immers toegang hebben tot de installatie in de woning. Dit geldt ook voor een vervanging van je energiemeter.

Mocht de klant zich op de dag van de afspraak onmogelijk kunnen vrijmaken, dan moet hij een kennis inschakelen en hem of haar een dubbel van de sleutels geven. Stel dat de technicus zich zoals afgesproken ter plaatse begeeft en hij kan de interventie niet uitvoeren, dan zal hij de kosten voor die nutteloze verplaatsing mogen aanrekenen.

Bronnen

  • Website Resa
  • Website ORES
Reageren!