Door een nieuw contract af te sluiten voor elektriciteit en/of gas kan je geld besparen, bovendien gaat het snel en is het gratis! Waar wacht je nog op?

Jarenlang bij dezelfde leverancier blijven zonder het contract te laten herzien, is zelden voordelig voor de consument. Door deze passieve houding zal je namelijk ook naast interessante voordeelacties en eventuele dalingen van de gas- en/of elektriciteitsprijzen grijpen. Heel jammer vooral als je weet dat je in enkele minuten tijd kan overstappen naar een andere leverancier, zoals blijkt uit de dienstverlening van onze energieprijsvergelijker.

Wat is het beste moment om een nieuw energiecontract af te sluiten?

In België werd de markt voor stroom en gas vrijgemaakt in 2007 voor Wallonië en Brussel en in 2003 voor Vlaanderen. Alle energieverbruikers (jullie dus) kunnen indien gewenst een andere energieleverancier zoeken.

Sommige mensen denken dat het overstappen naar een nieuwe aardgas- of elektriciteitsleverancier heel ingewikkeld is. Ze denken dat je documenten naar de leveranciers moet terugsturen, dat je het ruim vooraf moet aanvragen én dat het geld kost… In tegendeel! Het is namelijk zo dat de procedures die in 2007 al voor iedereen beschikbaar waren, sinds 2012 nog eenvoudiger werden. Kalender

Vandaag kunnen particulieren op elk gewenst moment veranderen van energieleverancier. Je hoeft dus niet langer te wachten tot je huidig contract afloopt om te ontdekken of het gras groener is aan de overkant. Meer zelfs, elke gelegenheid om te veranderen is goed! Grijp bijvoorbeeld je kans als je aardgas en stroom wilt combineren bij eenzelfde leverancier of als je verhuist om je bestaande energiecontracten te herzien. Dat geldt ook als je de eigenaar bent van een gebouw/appartement dat binnenkort leegstaat. Er zijn namelijk ook bepaalde leveranciers die een ʿenergiecontract leegstaande woning ʾaanbieden.

Bovendien hoort de hele administratieve rompslomp voor consumenten nu definitief tot het verleden. Het is immers de nieuwe leverancier die alles voor je regelt. En het goede nieuws is nog niet gedaan. Als je in België voor een nieuwe stroom- of aardgasleverancier kiest, betaal je niet langer een verbrekingsvergoeding op voorwaarde dat je één maand opzeg geeft. Met andere woorden, je energiecontract opzeggen is kinderspel geworden.

Voordat je echter klant wordt bij een ander energiebedrijf is het noodzakelijk dat je eerst de prijzen voor aardgas en/of elektriciteit vergelijkt! Alleen zo weet je zeker dat je echt zal besparen.

Hoe verander je van stroom- en aardgasleverancier in negen stappen?

Wat gebeurt er precies nadat je online een contract hebt afgesloten via een energievergelijker? Hoe worden de gegevens verwerkt die de actieve consument heeft ingevuld? Energie-vergelijker.be heeft een overzicht opgesteld waarin stap per stap de uitgevoerde acties van de verschillende spelers van de energiesector worden overlopen na je bezoek op Energie-vergelijker.be. Deze volgorde geldt ook voor een klassieke overstap naar een andere leverancier.

  1. Contractaanvraag via online formulier of via medewerker per telefoon
  2. Ontvangstbevestiging van je aanvraag
  3. Controle van de gegevens door de leverancier
  4. Ontvangst van contract
  5. Aanvraag voor overstap bij de DNB na 14 kalenderdagen
  6. Meterstanden opnemen door de DNB
  7. Begin van levering door de nieuwe energieleverancier
  8. Ontvangst van de eerste voorschotfactuur
  9. Ontvangst van de afrekening van de vorige leverancier

Comparez tous les fournisseurs disponibles en Belgique
Grâce à comparateur-energie.be

Comparer maintenant

1. Contractaanvraag via online formulier of via medewerker per telefoon

HeadsetEr zijn verschillende situaties waarin het van groot belang is om een energiecontract af te sluiten. Bijvoorbeeld als je een bestaande elektriciteitsmeter wilt openen.

Om een nieuwe contract af te sluiten moet je online je gegevens invullen in het formulier of contact opnemen met de klantendienst van je gekozen leverancier. Je kunt je nieuwe leverancier kiezen met of zonder hulp van onze adviseurs die je kunt bereiken op het nummer 0800 37 447 of per mail op het volgende adres info@energie-vergelijker.be.

Weetje van onze adviseurs: sommige leveranciers factureren de jaarlijkse bijdrage in één keer zodra je een volgend jaar start voor je contract. We raden je dus aan om je nieuwe contract minstens een maand voor de verlenging van je huidige energiecontract aan te vragen. Als je niet weet wanneer je contract afloopt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, een van onze medewerkers zal je graag verder helpen.

2. Ontvangstbevestiging van je aanvraag

Zodra het formulier correct werd ingevuld, zullen onze diensten een bevestigingse-mail verzenden met een overzicht van je gegevens. Je gegevens worden dan naar de door jou gekozen leverancier verzonden. Denk je dat er een fout in je gegevens staat? Meld het gerust per telefoon op het nummer 0800 37 447 of mail je vraag naar info@energie-vergelijker.be.

Als je opteert om rechtstreeks bij de leverancier van je keuze een contract af te sluiten, zal deze je ook een bevestiging sturen van je contractaanvraag.

3. Controle van de gegevens door de leverancier

De gekozen leverancier ontvangt je gegevens en controleert ze om na te gaan of er geen fouten in staan. Als het om een contract voor een onderneming of kmo gaat, zal de leverancier indien nodig ook de balans van het bedrijf controleren. Daarna stuurt hij een e-mail of een brief waarin je aanvraag voor een verandering van stroom- of aardgasleverancier wordt bevestigd.

4. Ontvangst van contract

Direct na de vorige stap zal je van de leverancier het volgens de regels opgemaakte contract ontvangen. Hierin worden opnieuw de algemene voorwaarden en de toepasselijke tarieven voor aardgas en elektriciteit vermeld, en ook de begindatum van je nieuwe contract.

Ter informatie vermelden we ook dat je wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd hebt om kosteloos je nieuwe contract op te zeggen. Denk er wel aan dat je zo‘n annulering doorgaans per aangetekende zending moet bezorgen.

5. Aanvraag voor overstap bij de DNB na 14 kalenderdagen

Na de wettelijke termijn van 14 kalenderdagen volgend op je aanvraag, zal je nieuwe leverancier de overstap melden aan je distributienetwerkbeheerder (DNB). Zo wordt onrechtstreeks via je DNB ook je oude leverancier op de hoogte gesteld.

6. Meterstanden opnemen door de DNB

Elektriciteitsmeter met duidelijk zichtbare tellerNa ontvangst van je aanvraag om over te stappen (ʿswitchʾ in de vaktaal van de energiesector), zal je DNB een brief sturen om de meterstanden door te geven. De verschillende manieren om je meterstanden door te geven, staan duidelijk vermeld op de brief die je per post zult ontvangen. Afhankelijk van je DNB kan je de meterstanden per post, telefonisch of online doorgeven. In bepaalde gevallen kan er ook een meteropnemer bij je langskomen om de meteropname van je elektriciteitsmeter en/of gasmeter uit te voeren.

Als het echt heel druk is bij je DNB gebeurt het wel eens dat de vraag om je meterstanden door te geven niet op tijd bij je in de bus valt. In dat geval zal een schatting van je verbruik gemaakt worden om je afrekeningsfactuur te kunnen opstellen. Je mag natuurlijk altijd proactief je meterstanden doorgeven of een correctie van de meterstanden aanvragen wanneer je de effectieve meteropname doorgeeft.

7. Begin van levering door de nieuwe energieleverancier

De eerste levering zal ingaan minstens 30 kalenderdagen na je aanvraag. Deze termijn kan verschillen afhankelijk van de door jou gekozen leverancier. Je kunt ook zelf een latere begindatum kiezen en wanneer de nieuwe energielevering zal beginnen. De uiterste startdatum is afhankelijk van de leverancier en welk soort contract je hebt gekozen (neem contact met ons op voor meer informatie over dit onderwerp).

8. Ontvangst van de eerste voorschotfactuur

Op basis van de gekozen opties bij het opmaken van je nieuwe energiecontract (facturen per e-mail of per post ontvangen en betaling per domiciliëring of bankoverschrijving), zal je je eerste voorschotfactuur ontvangen, of niet. Je mag deze doorgaans 15 dagen na de effectieve overgang naar je nieuwe energieleverancier verwachten.

Als je opties wilt wijzigen (hoe je je factuur wilt ontvangen (digitaal of per post), betalingswijze, betalingsdatum of bedrag van de voorschotten) kan je contact opnemen met je nieuwe leverancier om de gewenste wijzigingen door te voeren. Vandaag beschikken de meeste leveranciers over een online klantenportaal waar je alle wijzigingen zelf kunt (ʿonlineʾ klantaccount) uitvoeren.

9. Ontvangst van de afrekening van de vorige leverancier

Na de overstap naar je nieuwe leverancier zal je van je vorige leverancier een eindafrekening ontvangen, ook wel de regularisatiefactuur genoemd. Op deze factuur staat een overzicht van de al betaalde voorschotten en het verbruik dat werd opgenomen sinds je laatste afrekening. Je zult dan een creditnota krijgen voor het teveel betaalde bedrag of een uitnodiging om het nog resterende bedrag te betalen. Doorgaans kan het tot vier weken duren na het doorgeven van de meterstand(en) die je bij de overstap naar je nieuwe leverancier hebt genoteerd, tot je deze factuur ontvangt.

Deze fase is de laatste stap in de overgang naar een nieuwe energieleverancier. Stapeltje euro‘s Je hoeft nu enkel nog te genieten van je nieuwe tarief en eventuele promoties die je via onze vergelijker hebt meegepikt.

Een laatste tip van onze adviseurs: als je voor een jaarcontract met promotietarief hebt gekozen, raden we je aan om na een jaar opnieuw de vergelijking te maken. Als je contract afloopt, zullen de bovengenoemde promoties namelijk ook aflopen. Als je echter de optie hebt aangevinkt voor contracten zonder promoties, zal je niet veel voordeel doen door het volgende jaar gebruik te maken van onze vergelijkingsfunctie. Zeker als je gekozen hebt voor een vast contract voor twee, drie of zelfs vijf jaar. De medewerkers van Energie-vergelijker.be staan altijd tot je dienst om al je vragen te beantwoorden.

Comparez tous les fournisseurs disponibles en Belgique
Grâce à comparateur-energie.be

Comparer maintenant

Bronnen

  • Website Eandis
  • Website Infrax
Reageren!