Volgens een CREG-studie, zouden de Belgische verbruikers niet kiezen voor de meest voordelige energietarieven van de markt.

De conclusies zijn duidelijk: het aantal leverancier verandering is hoger dan het Europese gemiddelde maar de huishoudens richten zich niet naar de meest voordelige tarieven die beschikbaar zijn. De CREG raad de verbruikers aan om zich toe te richten naar een gecertifieerde energie vergelijker om te vergelijken en zich te informeren.

De studie is gericht op de elektriciteit en gasproducten waarvan de tariefkaarten maandelijks worden bekendgemaakt door alle leveranciers actief in België. Deze tariefkaarten zijn beschikbaar voor kleine en gemiddelde verbruikers (onder 50.000 kWh per jaar voor elektriciteit en 100.000 kWh per jaar voor gas). Huishoudens, zelfstandigen en KMO’s zijn hierbij betrokken. Momenteel bestaat er geen online hulpmiddel voor grote verbruikers om te vergelijken. Grote verbruikers kunnen zich richten naar de B-to-B-dienst van Wikipower voor het beheer van professionele energie contracten (04/287.61.81).

Een minderheid beschikt over competitieve prijzen

De CREG benadrukt dat enkel 3% van de huishoudens beschikt over een elektriciteitstarief die deel maakt van de top 10 van de Belgische markt. 63% heeft een van de tien duurste tarieven van de markt. Voor zelfstandigen en KMO’s is het respectievelijk 9% en 69%.

Grafiek van de Creg over de soorten producten die de Belgische consumenten onderschrijven

Wat het gas betreft, geniet 5% van de huishoudens over een product die zich in de top 10 bevindt. 44% heeft een van de 10 duurste gastarieven van de markt. Bij zelfstandigen en KMO’s is dit respectievelijk 17% en 58%.

Mogelijke redenen

Onder de, door de CREG, naar voor gebrachte argumenten vinden we klassieke elementen terug die de verandering van leverancier remt:

  • Gebrek aan vertrouwen in de nieuwe leveranciers;
  • Gebrek aan informatie in verband met het ontbreken van administratieve stappen en afwezigheid van schadevergoedingen;
  • Angst voor een stroom of gasonderbreking gedurende de leverancier verandering.

De hierboven vermelde punten kunnen het gedeelte van de verandering naar grote leveranciers bevoordelen omdat de meesten over een groter vertrouwen beschikken van de huishoudens.

Volgens Wikipower, bestaan er andere, meer rationele redenen die aantonen dat 90% van de huishoudens niet over de meest voordelige tarieven beschikken:

  • Een competitief tarief als gevolg van een promotie is het tweede jaar niet meer het meest voordelige tarief. Deze zijnde 12 maanden geldig. Op onze prijzen vergelijker zijn alle promoties van de Belgische markt beschikbaar, in tegenstelling tot de vergelijkers van de regulatoren;
  • Een minderheid van de verbruikers veranderen elk jaar naar een historische leverancier;
  • De meest voordelige tarieven bieden meestal minder, door de leverancier voorgestelde diensten (verplichte domiciliëring, enkel factuur per e-mail, geen telefonisch contact,…);
  • Soms zijn andere eisen van belang voor de verbruiker, zoals de duurzaamheid van de leverancier. De leveranciers vergelijken in verband met hun duurzaamheid kan dankzij het Greenpeace klassement van de leveranciers, op de Greenpeace vergelijker.

Goed vergelijken

90% van de verbruikers kunnen dus besparen door van leverancier te veranderen of door van tarief te veranderen bij hun huidige leverancier.

Om hen te helpen een doordachte keuze te maken, stelt energie-vergelijker.be de resultaten op een objectieve en onafhankelijke manier voor. Als u gratis begeleid wenst te worden zijn we tot uw beschikking via chat, e-mail (info@energie-vergelijker.be), en via telefoon op 0800 37 447.

Bron

Studie over de samenstelling van de productportefeuilles per leverancier” (PDF), CREG

Reageren!